När vi är ute och håller föreläsningar och workshops om digital marknadsföring stöter vi ofta på samma frågor. Ibland ställs frågorna på olika sätt, men det går ändå att koka ned det till en kärna på ett antal frågor, som vi nu tänkte lyfta och besvara här!
Innehåll
Vad är poängen med sociala medier?
Sociala medier är ett ord som har sagts så ofta de senaste 10-15 åren att det nästan har tappat sin mening. Nationalencyklopedin definierar sociala medier som ett “samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud”. Det är uppenbarligen en väldigt bred beskrivning som snarare definierar begreppet genom de kommunikationskanaler som redan kallas för sociala medier, men det ger oss ändå en generell bild av det. Facebook, Instagram, Twitter/X och TikTok är några av de allra största i västvärlden, och de flesta känner igen dem, även om man inte använder dem själva.
Det finns idag förväntningar på företag att man ska ha en närvaro på sociala medier, så man kan uppdatera sina kunder kring vad som händer. Ifall man har byggt upp sina kanaler bra kan det bli en förträfflig knutpunkt där man både kan informera och interagera med målgruppen. När man har byggt upp en skara följare så får de flesta se innehållet som man publicerar, vilket är fantastiskt bra, då det effektivt kan fungera som annonsering, fast utan någon kostnad (annat än den tid innehållet tar att skapa).
Vilka sociala medier bör vi som företag använda?
Vad gäller kanalval så är det den eviga frågan. Först bör man se på två saker: Hur mycket tid har vi att lägga på det här, och vilken typ av innehåll vill vi producera? Om man bara har en kort stund varje vecka, eller om man fixar med sociala medier i mån av tid är det viktigt att man börjar smått, och ökar på successivt. Det är betydligt bättre att lägga fokus på 1-2 kanaler i början, för att sedan utöka närvaron till andra plattformar när man har fått fart på de första, istället för att försöka börja överallt bara för att tappa farten helt under en stressig period.
Innehållet som användare av sociala medier får se styrs i stor mån av algoritmer, då plattformarna vill engagera sina användare och visa dem innehåll som de kommer gilla. Det finns en drös faktorer som påverkar algoritmerna, men två saker som är väldigt aktuella är engagemangsgrad och att man är konsekvent.
Det är alltså viktigt att för det mesta posta innehåll som tillför något till kunderna, så att de engagerar sig – vilket generellt sett innebär att de gillar, kommenterar eller delar. Huvudsaken brukar vara att man tar fram innehåll som resonerar med hur man vill uppfattas som företag. Sedan är det viktigt att hålla uppe mängden inlägg, så att man är konsekvent. Det är vanligt att företag blir väldigt aktiva på sina sociala medier under korta perioder när man har mycket energi eller lite att göra. Därefter kan det gå flera månader innan nästa inlägg, något som generellt sett är dåligt för algoritmen, vilket i sin tur leder till att färre personer ser ens inlägg.
Sedan passar olika plattformar bättre för olika typer av innehåll. Om man primärt vill posta foton/videor och skriva något är generellt sett Facebook och Instagram ett träffsäkert alternativ, medan Twitter/X är mer aktuellt om man vill föra en dialog med kunderna och skapa engagemang på det sättet. TikTok är mer aktuellt om man vill producera videoinnehåll med lite mer tanke bakom. För att lyckas på TikTok krävs det nästan att man tänker lite som en influencer, och lyfter fram individer inom företaget som blir frontfigurer, eller ger en inblick i branschen.
Generellt sett är Facebook och Instagram en utmärkt punkt att börja för majoriteten av alla företag. Man kan skapa poster till båda via Metas verktyg, och det är enklare att producera innehåll som passar för de sociala medierna.
Vad ska man ta fram för innehåll, både vad gäller bild, video och text?
Efter att man har bestämt ett mål med sina sociala medier (vi vill visa våra kunder mer om vår vardag/vi vill förbättra relationen mellan kunderna och våra anställda/vi vill få våra kunder att engagera mer med vårt innehåll) kvarstår ofta frågan ‘Vad ska vi göra då?’
Hemligheten här är att det inte finns något som är rätt eller fel, utan det beror helt på vilken typ av företag ni är, vad ni har för jargon, hur era kunder uppfattar er och många andra faktorer. Det som är så skönt med sociala medier är att man kan prova sig fram. Genom att testa flera olika typer av innehåll får man en uppfattning om vad som fungerar och inte. Bilderna på butiken kanske inte skapar så stor interaktion, medan bilder på de anställda ger många likes och kommentarer. En kort intervju i textform med en medarbetare kanske inte engagerar alls, medan en video där man frågar alla anställda vad de helst har på sin pizza kanske engagerar användarna mycket. Det gäller att våga vara lite vild i början och testa flera olika typer av innehåll, så man kan utesluta saker och göra framtida val utifrån erfarenhet.
Man kan göra sketcher eller prata om problem på ett kul sätt, eller bara visa hur arbetet fungerar. Det sistnämnda är lättare om man är i en bransch där själva arbetet är något mer unikt och påtagligt. Det är exempelvis populärt för godismakare att visa sitt hantverk, eller att visa upp restaurangkök och liknande. Om man har något att uppvisa bakom kulisserna som kan vara intressant för folk är det med andra ord perfekt för TikTok.
Behöver man verkligen digital annonsering?
Som alla svarar inom marknadsföringsbranschen: Det beror på.
För de flesta företag är digital annonsering ett förhållandevis billigt sätt att nå nya kunder. Man kan använda det för att lyfta produkter och öka kännedom kring ens företag och varumärke. Det går (än så länge) att inrikta sig mot folks intressen på många av plattformarna, vilket gör det lättare att hitta personer som med hög sannolikhet hade kunnat uppskatta ens produkter eller tjänster. Utöver det drivs annonserna också av kraftfulla algoritmer som även de hjälper en att hitta de mest relevanta personerna. När man annonserar på TV eller i en tidning ser alla ens annons, medan man genom annonsering på sociala medier kan se till att endast visa annonser för relevanta personer. Digital annonsering är kort och gott ett kraftfullt verktyg för att hitta kunder.
Självfallet går det att klara sig utan digital annonsering om man har andra sätt att få in kunder. Är man ett lokalt företag som är konstant fullbokat och måste tacka nej till jobb kanske man inte behöver köra Facebookannonser för att få in fler kunder just nu. Däremot kan det fortfarande vara aktuellt även för sådana företag i syfte att bygga på sitt varumärke, då man inte vet hur framtiden ser ut. Har man kontinuerligt förstärkt sitt varumärke så att ens potentiella kunder känner till en blir det betydligt lättare att få effekt av annan annonsering i framtiden.
Hur vet man att digital annonsering fungerar?
Det är en fråga som vi ofta får innan vi kör igång med digital annonsering för våra kunder. Svaret är tudelat. Det enkla svaret är att man i annonsplattformarna kan se väldigt tydligt hur många som annonsen visats för, hur stor andel av dem som har klickat vidare eller rent köpt något på ens hemsida, eller hur många som har sett av hur stor del av ens video, med mera. Det finns otroligt detaljerad information som låter en se vilka annonser som genererat vilka nyckeltal.
Däremot är det också viktigt att komma ihåg att annonsering som lyfter ens varumärke är betydligt svårare att mäta. Om man kör en riktigt bra annons på 15 sekunder som sätter sig i folks minnen och låter dem välja en nästa gång de står i en butik, eller ska boka den tjänst man tillhandahåller, syns det generellt sett inte i statistiken. Man kan göra varumärkesmätningar över lång tid och jämföra med var man har spenderat sin budget, men det finns många faktorer som spelar in, och den typen av mätningar är generellt sett kostsamma. I sådana lägen måste man helt enkelt hålla ögon och öron öppna och prata med sina kunder, samt lita på metoden och innehållet.
5 snabba tips om digital annonsering
- Anpassa innehåll efter plattform – annars riskerar man att gå snett och skapa dissonans
- Ha alltid ett syfte med en annons – att synas är alltid bra, men ett syfte förhöjer innehållet
- Eget innehåll går alltid bättre än stock – trots att det inte är lika proffsigt gillar folk hemmagjort mer
- Håll det enkelt och tydligt – dina annonser kommer att göra bättre ifrån sig om du skalar ned dem
- Testa alltid flera versioner av copy – det kostar inget och ger dig en bättre bild av vad som funkar
Hur viktigt är det att ha en hemsida?
Det korta svaret: Det är viktigt.
Det långa svaret är att ens hemsida är den bästa knutpunkten för ens företag. Om man har en e-handel blir hemsidan förstås generellt sett den mest centrala delen i ens verksamhet, då det effektivt blir ens butik. Hemsidan kan även vara central för att generera kunder genom bokningar och dylikt.
Även om din hemsida inte har någon omedelbar praktisk koppling till din dagliga verksamhet är den fortfarande väldigt viktig. När ens kunder ska söka information och kontaktväg kommer de nästan alltid att försöka gå via hemsidan. Hemsidan fungerar även som en plats där man kan lägga upp nyheter och skriva om företagets historia. Det bidrar till ens legitimitet, vilket kan hjälpa till att förstärka varumärket. Ofta vill man även ha med sina anställda på en om oss-sida, för att visa upp vilka som jobbar hos en.
Vidare är ens hemsida också central vid rekrytering. Här har man chansen att berätta hur det är att jobba på ens företag, samt ta emot ansökningar och annat. Det är alltid uppskattat bland jobbsökare om det finns en hemsida där man kan läsa mer, så man inte bara behöver utgå från information i jobbannonser och dylikt.
Vad ska man tänka på när det kommer till ens hemsida?
Det finns förstås fler saker att tänka på när man bygger och sköter om sin hemsida än vi hinner ta med i en artikel, men vi lyfter några punkter här. När det kommer till design är det viktigt att hemsidan speglar ens varumärke. Hemsidan blir en visuell representation av ens företag, så det är självklart relevant att den ser ut som man vill att företaget ska kännas. Det är också viktigt att den är strukturerad på ett sätt som gör den lätt att använda. Om man som företag erbjuder flera tjänster är det viktigt att man har en meny som heter tjänster, där man kan se alla olika tjänster och klicka sig vidare till undersidor för varje tjänst.
Sedan har vi då sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det kallas. Vi på Picknick gör inte bara hemsidor, utan vi ser även till att det kommer in besökare till våra kunders sajter! SEO handlar precis om det; att öka mängden trafik som kommer in till hemsidan genom att hamna högre upp bland sökresultaten på Google när folk söker på ens tjänster. Om man exempelvis säljer väderkvarnar i Piteå (så bör man nog byta bransch) är det förstås väldigt viktigt att ens företag dyker upp på Google när folk söker “köpa väderkvarn piteå”. En stor del personer kommer in till ens hemsida den här vägen, och det handlar alltså primärt om att fånga upp de som är inom ens segment och letar alternativ att köpa, men ännu inte har bestämt sig för vem de ska köpa av. Det finns hur mycket som helst som går att göra när det kommer till sökmotoroptimering, och det är därför det är ett pågående arbete som man måste hålla igång med från månad till månad. När man slutar lägga krut på sin SEO är det vanligt att man halkar efter, och då kommer kunderna in till ens konkurrenter istället. För att ge ett exempel på hur viktigt det är med SEO kan vi berätta att den som har plats 1 (längst upp) i Googles sökresultat får mer än 7 gånger fler besökare i snitt varje månad än den som hamnar på plats 5.
Avslutningsvis
Det är mycket att ta in när det kommer till den digitala världen, men det är också därför vi har gjort det till vårt uppdrag att vägleda och assistera våra kunder längs vägen. Vi på Picknick kan hjälpa dig med allt från fotografering och filmning eller annonsering, till att bygga en ny hemsida eller håva in trafik med sökmotoroptimering på din gamla. Vad det än gäller så tycker vi att du ska höra av dig till oss!