Sociala medier
Kom enkelt i direktkontakt med dina kunder!
I dagens nutid använder nästan varje svensk sociala medier vid något tillfälle. På grund av detta är det självklart en plattform ditt företag ska synas i. Vi hjälper företag, organisationer och myndigheter med att fylla deras flöde för att skapa intressant innehåll och material för deras målgrupp. Detta leder till fler organiska följare som visar intresse och till stor del kostnadsfri annonsering framåt.
När det kommer till innehållsproduktion hjälper vi till med att skapa annonser både text- och bildmässigt. Vi på Picknick Media kan även göra företagsvideo, animationer och foto för företag samt produktion av planscher och annat digitalt material. Vi brukar rekommendera ett inlägg i veckan för att hålla en uppdaterad och intressant profil på sociala medier. Finns andra tillvägagångssätt men det är något att utgå ifrån i ursprungliga planen.
Vi hjälper er med Facebook, Instagram och Linkedin
När vi påbörjar ett samarbete inleder vi alltid med att bygga upp en plan och strategi utifrån era önskemål. Då bestämmer vi hur ofta vi ska publicera och även vad vi ska publicera. Månadsvis har vi avstämningar där våra kunder får ta del av kommande inlägg före publicering och komma med synpunkter eller ändringar. Vi tror på ett ömsesidigt samarbete där ni får komma med önskemål och tankar och vi ser till att det blir som ni tänkt. Vårt mål är att jobba långsiktigt med våra kunder och samarbetspartners på digitala kanaler som sociala medier är. Ett av flera tips för företag att lyckas på Facebook är till exempel är att definera dina mål för att sedan lättare kunna mäta resultatet, hantera och utvärdera datan som finns tillgänglig.
Våra kunder på sociala medier
Lite olika exempel över Optolights sociala medier och hur vi tänkt arbeta över tid med Facebook och Instagram.
Fastighetsbyrån Piteå har tagit nya bilder och vi hjälper dem att synas med annonsering och skapa organisk räckvidd på sociala medier.
Här visar vi vad Lillpite Rör gjort på sociala medier senaste tiden och man ser att det jobbar enhetligt med sina grafiska profil för igenkänning.
VAD SKILJER PLATTFORMARNA ÅT?
Det finns två sätt att använda Facebook. Antingen är du med i relevanta grupper och delar med dig av värdefull och relevant kunskap. Glöm att sälja in dina tjänster och produkter i Facebook-grupper, då blir du utslängd. Vill folk köpa av dig får det ske på deras villkor i ett annat sammanhang.
Det andra sättet är att annonsera, att sponsra era inlägg. Numera har ni låg synlighet i andras flöden på Facebook om du inte betalar, så det är bara att öppna plånboken. Men det kan absolut vara värt det, för med all data Facebook sitter på om sina användare kan du rikta dina annonser till rätt målgrupp.
Instagram ökar fortfarande varje år och i dagsläget är det fler än 60 % av svenskarna som har ett konto. Instagramanvändare är också aktivare, fler är inne dagligen, till skillnad från på sitt Facebook-konto eller Linkedin. Användarna är yngre än på Facebook, och det är lite fler kvinnor än män om man tittar på statistiken.
Instagram ger möjligheten att nå ut med till exempel fina bilder och bra tips på resor, odling, träning eller bilreparationer. Svårigheten att länka på ett bra sätt gör att det kan vara lite svårare att driva trafik till sin webbplats och hemsida.
Linkedin är ett Facebook för yrkesrelaterade frågor. Här hittar man inga grupper om frimärkssamling, men desto fler om företagande, marknadsföring, SEO och säljtips. Användarna bygger ofta stora nätverk därefter knyter man upp fler kontakter och potentiella kunder för ens företag.
Finns stora möjligheter med Linkedin, du fortfarande kan få väldigt bra spridning för inlägg i grupper och på din sida, utan att behöva betala annonsering. Nackdelen är att många användare är inne väldigt sällan. Så du behöver ha lite tålamod och uthållighet för att lyckas, samt att det bara är 30 % av Sveriges befolkning som har konto där.
Kontakta oss
Har du en ide som du vill förverkliga?
Hör av dig eller kom förbi så löser vi resten!
Vi arbetar inom hela spektret av digital marknadsföring. Några av de områden vi arbetar inom är videoproduktion, hemsidor, grafisk formgivning, sociala medier och sökmotoroptimering.