a

Hem

Kundcase

Tjänster

b

Blogg

Om oss

v

Kontakta oss

Effektiva lärdomar från våra workshops om marknadsföring

Peppen är verkligen svårslagen efter den oförglömliga workshopen om digital marknadsföring i pittoreska Arvidsjaur! Det var riktigt trevligt och givande att få tillbringa tid tillsammans med så passionerade hantverkare och företagare från Sámi Duodji Sameslöjdstiftelsen. Deras engagemang och entusiasm kring att förstå och lära sig digital marknadsföring, särskilt inom områdena SEO och onlineförsäljning, var verkligen smittsam.

Vi på Picknick var mer än glada att kunna dela med oss av våra insikter och erfarenheter. Tillsammans gick vi igenom nyckelkomponenterna i att skapa en stark online närvaro, hur man engagerar sin målgrupp genom meningsfull kommunikation, hemligheterna bakom att designa en SEO-vänlig hemsida och vikten av att bibehålla en hög kvalitetsstandard online. Men, som vi alla vet, är lärande alltid en tvåvägsprocess. De frågor, den feedback och de nya perspektiv som de deltagande hantverkarna och företagarna förde till bords lärde oss mycket om den unika marknaden och kulturen kring samiskt hantverk.

Det var särskilt givande att diskutera strategier för sociala medier. Många småföretagare känner att de kämpar med att hitta rätt balans mellan att vara autentiska och att effektivt marknadsföra sina produkter. Genom att granska aktuella strategier och bästa praxis, kunde vi ge konkreta råd och verktyg för att öka deras synlighet, engagemang och försäljning online. Vi utforskade hur olika digitala kanaler som Facebook, Instagram och Pinterest kan användas optimalt, beroende på företagets unika behov och mål.

Efter workshopen var det uppenbart att det finns en stor potential för dessa hantverkare och företagare att expandera sin närvaro och försäljning online. Det kommer vara oerhört spännande att följa deras framsteg och se hur de implementerar det de har lärt sig. När man som företagare har en stark grund vad gäller sitt utbud eller sin produkt så kan marknadsföring vara en oerhört stark kraft, då det förstärker den redan befintliga verksamheten. Därför är det extra trevligt att träffa företagare med så pass stor potential som dessa, då det ofta bara krävs lite mer enhetlighet, fokus och plattformskännedom (och strategi) för att sätta onlinebollen i rullning.

Vi vill skicka ett varmt tack till alla deltagande hantverkare och företagare från Sámi Duodji Sameslöjdstiftelsen. Vi uppskattar verkligen möjligheten att få dela med oss av vår kunskap och våra insikter till en så passionerad grupp. Om du som läser detta känner att en workshop inom digital marknadsföring skulle vara av intresse, eller om du bara är nyfiken på att diskutera marknadsföring och tillväxtstrategier för ditt företag, tveka inte att nå ut till oss på Picknick. Vi älskar att nätverka, lära och växa tillsammans med andra drivna företagare!

FÖRFATTARE

John Wikstén

John är lite kreativ, lite överallt och studsar omkring, han är dock en hejjare på SEO och får en pytteliten adrenalinkick av att både införskaffa länkar och spela padel.
Lyft din marknadsföring med livesändningar

Lyft din marknadsföring med livesändningar

Några praktiska tips på hur du kan använda vår livestudio för att boosta din marknadsföring. I den digitala världen är det viktigare än någonsin att sticka ut. Livesändningar är ett kraftfullt verktyg för att förbättra kommunikationen både internt och externt. De ger...

Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing -Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt. Kampanjperiod: December 2023 Plattform: Instagram Content: En reel, ett inlägg + två stories. Vår kund...

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

I en värld där teknik ständigt omformar våra arbetsmetoder, framträder artificiell intelligens (AI) som en banbrytande kraft.Jag spelade nyligen ut TV-spelet Horizon Forbidden West, en uppföljare på Horizon Zero Dawn, som utspelar sig i en postapokalyptisk värld ca...

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika...

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

När vi är ute och håller föreläsningar och workshops om digital marknadsföring stöter vi ofta på samma frågor. Ibland ställs frågorna på olika sätt, men det går ändå att koka ned det till en kärna på ett antal frågor, som vi nu tänkte lyfta och besvara här!...

Variation inom SEO

Variation inom SEO

När det kommer till SEO finns det mycket som många upplever luddigt, och det är inte så konstigt. Eftersom hela branschen är byggd på ett stort antal mer eller mindre osynliga regler som ständigt förändras är det fullt förståeligt att det känns svårt att greppa. Ju...