Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider
Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika branscher som bygg, detaljhandel samt hotell och restaurang. Det är till stor del en produkt av den svallvåg som kommer från tidigare anstånd, men också hur moderna företag tenderar att expandera och investera.
Det är mycket som behöver gå rätt för att företag ska kunna stå kvar på fötterna i så här svåra tider, och även fast vi inte kan hjälpa till med alla delar så försöker vi bistå med det vi faktiskt kan göra. Vi analyserar de senaste trenderna inom digital marknadsföring och hur de kan tillämpas för att hjälpa företag att anpassa sig, överleva och till och med blomstra trots ekonomiska motgångar. Det inkluderar användning av digitala strategier och verktyg för att effektivisera marknadsföringsinsatser. Något som vi har brunnit för sedan Picknick startades upp är att hjälpa företag att nå ut till rätt personer på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt, och det blir allt mer aktuellt i dessa tider.
Excess Share of Voice i lågkonjunktur
Excess Share of Voice, eller ESOV, är ett begrepp inom marknadsföring som kort och gott betyder hur mycket man spenderar på att synas, i förhållande till andra inom samma bransch. Share of Voice innebär alltså hur stor andel av all annonsering inom utrymmet som ens företag står för. Genom att öka den andelen och skapa ett överflöd (excess) kan man generellt sett öka kännedomen om ens varumärke, och därmed skapa tillväxt.
Något som är väldigt vanligt inom marknadsföring i allmänhet är att företag drar ned på marknadsföringsbudgeten under lågkonjunkturer, för fördelarna som marknadsföring tillför kan ofta vara mer osynliga än exempelvis en säljavdelning eller dylikt.
Det finns många forskare inom varumärke som hävdar att man under en lågkonjunktur bör öka på sin Share of Voice, istället för att minska den. Eftersom andra företag drar ned sin investering så kommer i teorin ens egen investering att få större genomslag, så att höja hur mycket man investerar får ännu större effekt än det hade fått under en högkonjunktur, då många investerar mycket i sin marknadsföring.
Tänk på det som folk som plockar bär i en skog. Ifall vädret blir dåligt och färre bärplockare ger sig ut i skogen kommer det att finnas mer bär tillgängliga, och de som trotsar vädret och faktiskt vågar sig ut kommer därmed kunna plocka en större andel av den totala mängden bär som finns.
Enligt data från Sveriges Mediebyråer backade investeringarna i media med 12 procent i november 2023, jämfört med samma period föregående år.
Det är dock en lyx som inte alla företag har råd med. Om man har svårt att betala hyran eller kunna betala ut lön till sina anställda är det förstås befängt att tänka att man ska öka hur mycket man investerar i sin marknadsföring. Att stå kvar på fötterna på kort sikt är viktigare än att tänka långsiktigt, om en omedelbar katastrof kan innebära att framtiden som man investerar i inte längre finns eller är aktuell.
Med det sagt så finns det fortfarande saker man kan göra som företag i en lågkonjunktur, och vi vill därför med det här blogginlägget rekommendera olika kostnadseffektiva sätt att nå kunder. Det handlar alltså om att välja ut de metoderna som ger mest effekt utifrån budgeten. Med andra ord: här kommer fyra kostnadseffektiva sätt att nå kunder!
- Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering, eller SEO, är en kritisk faktor för att öka synligheten och driva trafik till företagets webbplats. I grund och botten handlar det om att hjälpa kunder hitta till ens webbplats, liksom man vill hjälpa dem att hitta till ens fysiska butik. Enkelt sett kan man alltså jämföra SEO med bra skyltning, tydlig information kring hur man tar sig till butiken och mer därtill. Den stora skillnaden mot att få in folk i butik är att vi har bättre möjlighet att rikta in oss mot folk med hög intention att handla inom branschen. Genom att optimera hemsidan för specifika sökord kan vi alltså hitta de mest aktuella kunderna som är ute för att leta information eller köpa, vilket är en väldigt bra form av leads.
Målet är att hamna först på de sökord som är viktigast för en. Ofta styrs det primärt av sökvolym och relevans för ens produkt eller tjänst, och det är precis sånt vi hjälper våra kunder att ta reda på, utöver all optimering och annat.
- Sökannonsering
Syskonet till sökmotoroptimering är sökannonsering, även kallat SEM. På samma vis som vi leder in folk som söker inom vår bransch via sökmotoroptimering kan vi fånga upp personer med betalda annonser genom SEM. Det handlar alltså om att visa relevanta annonser högst upp på specifika sökord, så man visar potentiella kunder att man är ett alternativ inom det som de söker efter.
Plattformen (vanligtvis Google) avgör vem som får synas (och i vilken ordning) genom en blixtsnabb budgivning som sker utifrån de riktlinjer som alla företag som är med och tävlar om samma sökord har satt.
Vinnarna kommer högst upp och får därmed störst andel av klicken, vilket förstås är målet – men även de som hamnar på lägre positioner får en del av kakan.
- Annonser i sociala medier
Annonser på sociala plattformar som Facebook, Instagram och TikTok med mera erbjuder en möjlighet att nå specifika målgrupper snabbt och prisvärt. Man kan dels använda plattformarna för att bygga varumärket och få in kunder på lång sikt, men det som är ännu vanligare är att man nyttjar sociala medie-annonsering för att driva in trafik med hög köpintention till ens hemsida, och därmed generera sälj.
- Organiska sociala medier
Det är inte bara genom annonsering som företag kan använda sig av sociala medier som en kostnadseffektiv kanal att investera i. Det är en viktig kanal som också kan användas för att bygga varumärkesmedvetenhet och skapa engagemang hos kunderna, både nuvarande och framtida. Genom att publicera relevant och engagerande innehåll, kan företag skapa en lojal följarskara och direkt interagera med sin målgrupp. Det enda som det kostar är tiden och energin det tar att publicera inlägg, vilket gör det till en mycket kostnadseffektiv plattform med stor potential.
Sammanfattningsvis
Genom att investera i dessa fyra områden i den mån som är möjligt kan man som företag behålla – eller till och med öka – sin plats på marknaden. Är det så att du har ett företag och känner att du behöver hjälp med det här vill vi verkligen att du hör av dig till oss. Vi vet att det är svåra tider för de flesta företag just nu, och vi erbjuder skräddarsydd rådgivning och hjälpa till att stötta upp där det behövs, för att ni ska få så stor bang for the buck som möjligt, av er marknadsföringsbudget.