...
a

Hem

Kundcase

Tjänster

b

Blogg

Om oss

v

Kontakta oss

Varför ALLA företag behöver en hemsida

Hej kära läsare, kul att du är här! Häng med på vad som förhoppningsvis blir en upplysande resa genom den digitala labyrinten, där vi utforskar hemsidors hemligheter, den magiska kraften av SEO och SEM, och avslöjar hur ditt företag kan glänsa i detta strålkastarljus kallat internet.

Hemsidans evolution

På den tid då logga främst förde tanken till skogshuggare och nät var spindlarnas och fiskarnas domän, var tanken på hemsidor lika främmande som ett UFO. Men med tiden förändras allt, och idag är det snarare så att företag utan närvaro online är de som hör hemma i Area 51.

Till en början var hemsidor så grundläggande att de kunde jämföras med grottmålningar: primitiva, men funktionella. De visade upp företagets namn, några kontaktuppgifter och kanske en bild eller två. Men likt hur vi gick från grottor till skyskrapor, blev hemsidorna mer sofistikerade. Nu tjänar de som interaktiva plattformar där kunder kan boka tjänster, köpa produkter, se videopresentationer och mycket mer.

Stor eller liten, hemsidan är din scen!

Vad gör en bra hemsida? Den berättar för dina besökare exakt vad de behöver veta och vägleder dem mot det du vill att de ska göra. Din hemsida ska erbjuda det kunderna vill ha, så enkelt och snabbt som möjligt. Ibland är det bara grottmålningarna som är intressanta, om någon exempelvis letar en adress eller ett telefonnummer, medan det ibland gäller en kund som vill suga i sig all information som finns om dina produkter, för att kunna väga deras för- och nackdelar mot konkurrenternas. Det kluriga kan vara att designa en hemsida som uppfyller alla kundernas krav. Navigation och struktur är en nyckelfaktor här, vilket ofta gör att man hittar samma knappar längst upp på alla hemsidor som är mer än en enkel one pager. 

En bra hemsida kan:

  • Fånga upp besökare genom väl presenterad och strukturerad information, för att sedan vägleda dem genom processen till att potentiellt bli en kund.
  • Erbjuda lösningar på problem eller behov som besökaren kanske inte ens visste att de hade.
  • Bygga på känslan som ens varumärke inspirerar. Det kanske låter flummigt när det är formulerat så, men i grunden handlar det om att det yttre ska reflektera det inre. Om ens hemsida är ful eller saknar användarvänlighet blir det självfallet en association som besökarna får till ens företag och varumärke.
  • Fånga och hålla besökarens uppmärksamhet med relevant innehåll och artiklar, eller interaktiva funktioner som quiz, chattbotar och engagerande videor.
  • Låta besökaren konvertera. Om du säljer något direkt på din sajt, eller om du vill att kunden ska kontakta en säljare finns det ingen anledning att tvinga dem att gå igenom all information innan de hittar en knapp. Låt knappen för “Köp” eller “Kontakta oss” hänga med, eller dyka upp flera gånger! Det kan bli som en slags omvänd version av “tillfället gör tjuven”.

SEO & SEM: Din biljett till det digitala rampljuset

Låt oss tala klarspråk: Även om du har den mest fantastiska hemsidan där besökarna tas väl omhand och vägleds genom köpresan, men ingen hittar till din sajt, vad tjänar den då till? Det är här SEO och SEM kommer in i bilden. När vi hör om något nytt vänder vi oss omedelbart till vårt förtroendeväckande, allvetande orakel: Google.

SEO (sökmotoroptimering): Det är konsten att snygga till din webbplats för sökmotorerna. Hemsidan ska vara väl anpassad för kunderna, men även för andra osynliga besökare – nämligen sökmotorerna själva. Om din hemsida inte är anpassad för sökmotorer kommer Google potentiellt tro att du har en dålig sajt, även fast så inte nödvändigtvis är fallet, vilket kan leda till att du hamnar låååångt ned bland sökresultaten och därför inte hittas. Det finns en myriad av faktorer som spelar in här, och de förändras ständigt, så man behöver kontinuerligt uppdatera sin sajt för SEO. Det bästa av allt? Google berättar inte ens vad som är rätt och fel i klartext, och det kan ta månader att se resultat. Tacksamt nog är det därför vissa av oss har dedikerat våra karriärer till att ta reda på vad som behöver göras och utföra det för våra kunder, från månad till månad.

SEM (sökmotormarknadsföring): SEM och SEO låter inte bara lika, utan de är även det i mångt och mycket. Där SEO dock handlar om att skapa innehåll och förändra saker på sajt (organiska komponenter) handlar SEM istället om att buda och köpa placeringar högst upp bland Googleresultaten. I både SEM och SEO fokuserar man generellt sett på specifika sökord som är relevanta för sitt företag, typ ‘digital marknadsföring piteå’ i vårt fall, men den stora skillnaden ligger i att man inom SEM betalar för att komma längre fram, medan man inom SEO försöker att anpassa hemsidan efter Googles önskemål. Ens hemsida har dock fortfarande väldigt stor relevans för resultatet inom SEM, då plattformen brukar premiera landningssidor som är relevanta för sökmotorannonsen som de är kopplade till, och då kan ibland man vinna en av budgivningarna mot en konkurrent även fast de är villiga att betala mer.

Hemsidan: Hjärtat i din digitala marknadsföring

En hemsida kan sammanlänka alla dina marknadsföringsinsatser. Har du en ny produkt? Berätta om den på din hemsida och länka sedan till den från dina sociala medier. Har du ett specialerbjudande? Skicka ett e-mail till dina kunder och led dem direkt till en särskild sida på din webbplats. När det kommer till marknadsföringsinsatser har man en begränsad mängd tid att få ut sitt budskap, och varje sekund av uppmärksamhet är dyrbar. Det finns helt enkelt inte någon möjlighet att gå in på alla detaljer och fördelar som ens produkt eller tjänst har (även fast vissa försöker – och misslyckas). Därför är det perfekt att tänka på annonseringen som en metkrok som kan göra att potentiella kunder nappar och sedan vevas in till ens sajt, där det finns mer matig information. Glöm bara inte bort att det är viktigt att anpassa hemsidan så att den är attraktiv och användarvänlig, för även fast kunderna i regel är villiga att spendera mer tid på en hemsida som de klickat in sig på än på en annons i något socialt flöde är det ändå människor det handlar om, och som vi vet tenderar människor att tappa intresset och gå vidare om något blir för tråkigt eller utdraget.

Slutord

I den moderna digitala eran är närvaro på internet inte bara ett val, det är ett måste. Varje dag vänder sig miljontals potentiella kunder till nätet för att hitta, utforska och köpa produkter och tjänster. Så, ge ditt företag en fördel, och låt din hemsida vara din ständiga representant, redo att charma besökare vid alla tider på dygnet.

FÖRFATTARE

Viktor Lindvall

Viktor Lindvall är en utbildad digital strateg med flerårig erfarenhet inom marknadsföringsbranschen.
Tre av våra nyare kunder

Tre av våra nyare kunder

Vi på Picknick Media sysslar med många olika saker. Vi fotar och filmar, vi gör hemsidor och design, vi gör digital annonsering, och vi gör SEO. Listan är lång, och bryter man ned det blir den ännu längre. Beståndsdelarna utgör som alltid en helhet, och för oss består...

Maxa din närvaro på sociala medier

Maxa din närvaro på sociala medier

Vill du få ut det bästa möjliga av din marknadsföringsbudget på sociala medier? Då har du hittat rätt! Här kommer några användbara tips för att lyckas på de plattformar som vi alltid har i jackfickan. Bygg ett starkt varumärke Många tror att sociala medier bara...

Lyft din marknadsföring med livesändningar

Lyft din marknadsföring med livesändningar

Några praktiska tips på hur du kan använda vår livestudio för att boosta din marknadsföring. I den digitala världen är det viktigare än någonsin att sticka ut. Livesändningar är ett kraftfullt verktyg för att förbättra kommunikationen både internt och externt. De ger...

Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing -Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt. Kampanjperiod: December 2023 Plattform: Instagram Content: En reel, ett inlägg + två stories. Vår kund...

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

I en värld där teknik ständigt omformar våra arbetsmetoder, framträder artificiell intelligens (AI) som en banbrytande kraft.Jag spelade nyligen ut TV-spelet Horizon Forbidden West, en uppföljare på Horizon Zero Dawn, som utspelar sig i en postapokalyptisk värld ca...

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika...