a

Hem

Kundcase

Tjänster

b

Blogg

Om oss

v

Kontakta oss

Sociala medier – 7 konkreta tips att tänka på för företag

av | jun 14, 2022 | Picknick, Sociala Medier

Sociala medier – Tips till företag

I dagens företagsklimat är sociala medier viktigare än någonsin. En stark närvaro i sociala medier kan hjälpa dig att bygga upp ditt varumärke, få kontakt med kunder och driva försäljning. Att utveckla en strategi för sociala medier kan dock vara skrämmande, särskilt om du inte vet var du ska börja.

Här är 7 konkreta tips som hjälper dig att utveckla en strategi för sociala medier som fungerar för ditt företag och organisation:

– Definiera dina mål. Vad vill du uppnå med sociala medier? Större varumärkeskännedom? Ökad webbplatstrafik? Mer försäljning? När du vet dina mål kan du skapa innehåll och strategier som är utformade för att uppnå dessa mål.

– Känn din målgrupp. Vilka är dina kunder? Vilka är deras demografiska egenskaper? Vad gillar de och vad ogillar de? Vilka andra varumärken följer de på sociala medier? Ju bättre du förstår din målgrupp, desto bättre kan du tillgodose deras behov och önskemål.

– Välj rätt plattform. Alla plattformar för sociala medier är inte lika bra. Vissa plattformar lämpar sig bättre för vissa typer av företag än andra. Om du till exempel är ett B2B-företag kan LinkedIn vara en bättre plattform för dig än Instagram. Gör lite efterforskningar för att se vilka plattformar som är bäst lämpade för ditt företag.

– Skapa övertygande innehåll. När du väl har valt plattform/plattformar är det dags att börja skapa innehåll. Innehållet är kung på sociala medier, så se till att det du lägger ut är intressant, engagerande och relevant för din målgrupp

– Var konsekvent. Att posta sporadiskt kommer inte att ge dig de resultat du vill ha från sociala medier. För att lyckas måste du vara konsekvent med både frekvensen och kvaliteten på dina inlägg

– Engagera dig med din publik. Sociala medier handlar om att bygga relationer – se därför till att du svarar på kommentarer, frågor och problem i tid. Ju mer engagerad du är i din publik, desto mer sannolikt är det att de stannar kvar (och köper av dig!)

– Mät dina resultat. Glöm slutligen inte att mäta resultaten av dina ansträngningar! Håll koll på saker som webbplatstrafik och försäljningsdata före och efter genomförandet av din strategi för sociala medier för att se hur väl den fungerar 

Det kan dock vara svårt att veta var man ska börja. Genom att följa dessa 7 tips och rekommendationer kan du dock utveckla en strategi för sociala medier som fungerar för ditt företag och hjälper dig att uppnå dina önskade mål – vilka de än må vara! Stort lycka till nu och framöver!

Om man tittar på senaste åren och framförallt 2022 har digitala kanaler som Linkedin verkligen tagit över med social selling. Social selling innebär att man prioriterar sitt personliga varumärke och fokuserar stenhårt på att få räckvidd och nya leads via Linkedin.

Hur vi på Picknick Media jobbar med detta område kan du läsa mer på vår undersida sociala medier samt vår process.

FÖRFATTARE

John Wikstén

John är lite kreativ, lite överallt och studsar omkring, han är dock en hejjare på SEO och får en pytteliten adrenalinkick av att både införskaffa länkar och spela padel.
Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing -Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt. Kampanjperiod: December 2023 Plattform: Instagram Content: En reel, ett inlägg + två stories. Vår kund...

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

I en värld där teknik ständigt omformar våra arbetsmetoder, framträder artificiell intelligens (AI) som en banbrytande kraft.Jag spelade nyligen ut TV-spelet Horizon Forbidden West, en uppföljare på Horizon Zero Dawn, som utspelar sig i en postapokalyptisk värld ca...

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika...

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

När vi är ute och håller föreläsningar och workshops om digital marknadsföring stöter vi ofta på samma frågor. Ibland ställs frågorna på olika sätt, men det går ändå att koka ned det till en kärna på ett antal frågor, som vi nu tänkte lyfta och besvara här!...

Effektiva lärdomar från våra workshops om marknadsföring

Effektiva lärdomar från våra workshops om marknadsföring

Peppen är verkligen svårslagen efter den oförglömliga workshopen om digital marknadsföring i pittoreska Arvidsjaur! Det var riktigt trevligt och givande att få tillbringa tid tillsammans med så passionerade hantverkare och företagare från Sámi Duodji...

Variation inom SEO

Variation inom SEO

När det kommer till SEO finns det mycket som många upplever luddigt, och det är inte så konstigt. Eftersom hela branschen är byggd på ett stort antal mer eller mindre osynliga regler som ständigt förändras är det fullt förståeligt att det känns svårt att greppa. Ju...