Grafisk profil och Branding
Med en grafisk profil kan du säkerställa att företaget når fram till rätt kunder, oavsett kanal. En grafisk profil hjälper ditt företag att kommunicera enhetligt, så kunden känna igen företaget och uppfatta ditt varumärke som trovärdigt och relevant, oavsett om det är på Instagram, ett nyhetsbrev eller skyltning i butik.
En grafisk profil ska inte bara vara snygg, den ska hjälpa ditt företaget att nå sina mål och öka omsättningen. Ett företag utan en genomtänkt visuell identitet kan upplevas slarvigt och ostrukturerat. Men en riktigt bra visuell kommunikation når fram till och attrahera dina bästa kunder. Processen från ett okänt varumärke till ett igenkänt och omtyckt kallas branding. För att lyckas med branding gäller det att planera designen strategiskt och att alltid tänka på kundens perspektiv i valet av design. Det kan en professionell formgivare hjälpa dig med.
Den grafiska profilen levereras som en grafisk manual, ett dokument som visar vilka färger, typsnitt och symboler varumärket använder och i vilka sammanhang. Den grafiska manualen gör det enkelt för dig eller byrån som du anlitar att snabbt och effektivt skapa snygg och konsekvent kommunikation. För att ytterligare förenkla arbetet, spara tid och resurser, kan det vara klokt att ta fram anpassade mallar för de kanaler ni använder ofta, som skyltar i en butik eller inlägg i sociala medier.
Vi finns tillgänglig för stöd och support. Vill ni sköta kommunikationen själva så kan det vara klokt att ta fram mallar för kommunikationen, till exempel inlägg i sociala medier, mallar till skyltar eller andra dokument. Vi hjälper er oavsett!
Vad ingår i en grafisk profil
Logotyp
En logotyp består av företagets namn som bildar en lättläst och attraherande form. Namnet kompletteras ofta med en symbol och i ovanliga fall används endast symbolen, som hos välkända Apple. Logotypen levereras alltid i flera olika varianter för att de ska kunna användas på olika ytor och i olika sammanhang, vanligen en svart, en vit och en med färg, och alltid i filformat som fungerar både för tryck och webben.
Typsnitt
Ett varumärke behöver vanligen en eller två typsnitt som används till rubriker, underrubriker och brödtext. Ibland används även ett accentypsnitt för att skapa en känsla kring ett varumärket eller produkterna. Ett typsnitt kan verkligen förändra ett visuellt uttryck så det är värt att investera i något som matchar ditt varumärke.
Ikoner
Rätt design kan göra stor skillnad för möjligheten att attrahera kunder online. I sociala medier är profilbilden liten och logotypen behöver oftast anpassas om du vill använda den här. Det kan också vara klokt att ta fram matchande ikoner eller bilder till dina Highlights i Insta-profilen. Snyggt och tydligt!
Färger
En eller två huvudfärger kan räcka, kanske tillsammans med några komplementfärger. Men om varumärket behov av att kommunicera flera olika tjänster eller budskap så kan en större och mer flexibel färgskala vara till hjälp.
Symboler
Ibland behöver företaget tydliggöra olika produktkategorier, funktioner eller tjänster, då kan symboler vara ett stöd. Symboler kan även skapa en känsla och addera mervärde, till exempel en guldig stämpel som garanterar hög produktkvalitet.
Bildspråk
Bilder är ett effektivt verktyg för att nå kunden på ett känslomässigt plan. Bilder används ofta i alla kanaler och därför kan det vara klokt att bestämma vilka typer av bilder som bäst matchar det ditt företag står för, till exempel vilka motiv, vilken stämning och visuella egenskaper bilderna ska ha.
Kontakta oss
Har du en ide som du vill förverkliga?
Hör av dig eller kom förbi så löser vi resten!
Vi arbetar inom hela spektret av digital marknadsföring. Några av de områden vi arbetar inom är videoproduktion, hemsidor, grafisk formgivning, sociala medier och sökmotoroptimering.