Funderar du på attt skapa en ny hemsida eller webb åt ditt företag? Det finns ett par saker att tänka på innan du lanserar en helt ny sida. Det kan helt enkelt vara värt att se över din befintliga hemsida och optimera den istället för att bygga något helt nytt.
Här får du våra 5 bästa tips för att lyckas med din hemsida.
1. Bygga nytt eller optimera
Istället för att börja om helt från början är det oftast bättre att optimera din befintliga hemsida. Det kan vara lockande att börja med ett tomt blad men genom att steg för steg gå igenom de olika delarna, och undersidorna, på din hemsida kan man successivt höja konverteringsgraden.
Självklart finns det tillfällen då det faktiskt är bättre att skapa något helt nytt från grund. Främsta anledningen är om du redan försökt att optimera din nuvarande hemsida men inte uppnått de önskade resultaten.
2. Syfte och mål
Det är viktigt att du själv förstår syftet med din hemsida. Gör en ordentligt genomlysning och ta reda på vad du vill uppnå med den. Ta reda på hur besökarna använder din hemsida. Vilka undersidor besöker dem och var hoppar de av? Kanske har du ett formulär som är onödigt krongligt eller en länk som är bruten?
När du vet vad dina besökare är ute efter blir det enklare att designa en ny hemsida baserat på riktig data istället för en magkänsla och personliga preferenser. Passa även på att sökmotoroptimera sajten så att du inte förlorar besökare som kommer via Google.
3. Undersidor och landningssidor
Fundera på vilka undersidor du vill ha på din hemsida samt vad de ska innehålla. Ibland kan det vara svårt att fylla alla undersidor med relevant information, då kan det istället vara värt att arbeta med ankarlänkar. Då kan det vara värt att ta hjälp av någon som kan skriva både copy och ordna professionella bilder till sidan.
Det vanligaste är en startsida som ger en snabb och tydlig bild över vad företaget arbetar med och varför man ska välja just dem. Sedan kan man lägga till en undersida för de tjänster och produkter man erbjuder, en sida som kanske berättar med djupgående om företaget och vilka som jobbar där. En kontaktsida där man tydligt hittar hur man kommer i kontakt med dem. Svårare än så behöver det oftast inte vara. Det är också smart att internlänka samt få med sökord ni vill ranka högt upp på SEO-mässigt, vi pratar mer ingående om sök på vår egen undersida sökmotoroptimering.
4. Den grafiska profilen
Företagets grafiska profil bör finnas med som en röd tråd genom alla sidor och plattformar. Det är bra om man arbetat fram en helhet gällande färg och text, det bidrar till en igenkänning för varumärket för både nuvarande och potentiella kunder.
Tänk även på att designen ska vara responsiv. Idag är det många besökare som använder mobilen till att surfa runt på nätet. Se då till att sidan både fungerar och ser bra ut i mobilversionen. Google Search Console är ett bra verktyg för att kontrollera detta.
5. Utvärdera och analysera
Hur gick det såhär i efterhand? Kolla igenom analysverktyg som Google Analytics för att utvärdera om själva undersidan har haft besökare som stannat och integrerat med innehållet. Vad är det för demografi på målgruppen? Hur ska vi optimera detta bättre framåt?
Vi behöver alltid prioritera detta område trots tidsbrist i vissa tillfällen, om vi inte utvärderar kampanjerna eller våra marknadsföringsinsatser kommer de aldrig bli riktigt bra!