När det kommer till SEO finns det mycket som många upplever luddigt, och det är inte så konstigt. Eftersom hela branschen är byggd på ett stort antal mer eller mindre osynliga regler som ständigt förändras är det fullt förståeligt att det känns svårt att greppa. Ju mer man lär sig om SEO från start, desto mer spretigt verkar det ofta, och det tar en bra stund innan man kommer över puckeln där saker börjar falla på plats och insikter börjar formas, men det är förstås också det roliga! Det finns en enorm variation inom det dagliga arbetet, då man en sekund kan sitta och skriva ett blogginlägg, medan man en stund senare kan sitta och pyssla med lite mer tekniska grejer som sitemaps, för att samma förmiddag sitta och leta bra partners för länksamarbeten åt ens kunder.
Men det är inte bara vår sida av arbetet som bjuder på stor variation, utan det gäller även våra kunder och deras branscher. Vi hjälper allt från målerifirmor som Vana Måleri och Prima Måleri Västerås till vårdenheter som Piteånaprapaten och revisorer som ERA, vilket gör det väldigt spännande och ombytligt att sätta sig in i deras hemsidor. Varje kund har unika sökord som skiftar från bransch, ort och inriktning med mera. Ibland känner man igen sig när man börjar kika på vilka sökord som nya kunders hemsidor rankar på, medan det andra gånger blir helt främmande.
Men liksom inom det mesta börjar man snart hitta mönster, vilket ger en viss övergripande struktur. Variationen finns alltid kvar, vilket är en stor del av nöjet med SEO-arbete, men man börjar se paralleller mellan branscher och deras sökord. Istället för ett flimmer av grön kod börjar man se detaljer och likheter, som i sin tur leder till möjligheten att hämta stora insikter och dra underbyggande slutsatser som hjälper en att hitta en riktning för SEO-arbetet med varje individuell kund.