a

Hem

Kundcase

Tjänster

b

Blogg

Om oss

v

Kontakta oss

Grafisk profil och logotyp

av | apr 4, 2022 | Grafisk Profil

Skapa en grafisk profil inklusive logotyp.

Vi på Picknick Media har anställt en grafisk formgivare som började hos oss i början av 2022. Niclas Berg som han heter jobbar med grafiska profiler, grafisk formgivning, skapande av digitala annonsbanner, produktblad samt även andra områden hos oss (SEO, hemsidor och vår digitala studio med livesändningar!).

I rollen som skapare och logotypguru har Niclas redan skapat ett flertal snygga logotyper och grafiska profiler åt våra kunder. Positiv feedback är vad vi fått av våra befintliga kunder åter och åter, detta om något tyder på att antingen har man det grafiska ögat eller inte. John har inte det grafiska ögat till exempel.

Niclas har tidigare en bakgrund som bildlärare och även jobbat inom profilering på ett annat lokalt företag i Piteå. Efter några år utanför den branschen så har han hittat tillbaka hos oss.

Bra tips som man kan ta med sig i sitt eget arbete för sin logo och grafiska profil. 

– Tänk på den klassiska ”less is more”. Komplicera inte logon utan försök hålla det ganska städat. Ni vill att logon ska vara tidsenlig och funka bra på olika plattformar under en längre tid.

– Gör hellre ett tydligt, noggrant och ifrågasättande jobb tidigt i processen. Detta är något ni kommer tjäna på i längden och verkligen få med fler inom företag på den långsiktiga resan.

4  saker som ger er försprång med en grafisk profil 2022!

♠ Med en tydlig grafisk profil och enhetlighet kommer man väldigt långt. Många företag får sin logotyp och ignorerar den grafiska profilen som sätter standarden i hur man kommunicerar. Typsnitt och färgkombination är essentiellt.

♠ Om varumärket kommunicerar på liknande sätt i det estetiska så blir det stor igenkänning. Sedan om man även gör det grafiskt tilltalande finns det stora möjligheter.

♠ Det blir lättare för medarbetare, externa parter och folk inom organisationen att våga ta tag i den interna marknadsföringen. Sociala medier till exempel, vet man ungefär inom vilka riktlinjer och vilket sätt man ska kommunicera i de olika digitala kanalerna underlättar grafiska profiler.

♠ Med en snygg och ”clean” logotyp bygger man upp positiva signaler om sitt företag redan innan folk har kontakt er eller bildat sig en uppfattning.

Ser fram emot att få hjälpa er med det roliga arbetet inom grafisk profilering och logotyper.

Hör av er!

 

FÖRFATTARE

John Wikstén

John är lite kreativ, lite överallt och studsar omkring, han är dock en hejjare på SEO och får en pytteliten adrenalinkick av att både införskaffa länkar och spela padel.
Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing -Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt. Kampanjperiod: December 2023 Plattform: Instagram Content: En reel, ett inlägg + två stories. Vår kund...

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

I en värld där teknik ständigt omformar våra arbetsmetoder, framträder artificiell intelligens (AI) som en banbrytande kraft.Jag spelade nyligen ut TV-spelet Horizon Forbidden West, en uppföljare på Horizon Zero Dawn, som utspelar sig i en postapokalyptisk värld ca...

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika...

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

När vi är ute och håller föreläsningar och workshops om digital marknadsföring stöter vi ofta på samma frågor. Ibland ställs frågorna på olika sätt, men det går ändå att koka ned det till en kärna på ett antal frågor, som vi nu tänkte lyfta och besvara här!...

Effektiva lärdomar från våra workshops om marknadsföring

Effektiva lärdomar från våra workshops om marknadsföring

Peppen är verkligen svårslagen efter den oförglömliga workshopen om digital marknadsföring i pittoreska Arvidsjaur! Det var riktigt trevligt och givande att få tillbringa tid tillsammans med så passionerade hantverkare och företagare från Sámi Duodji...

Variation inom SEO

Variation inom SEO

När det kommer till SEO finns det mycket som många upplever luddigt, och det är inte så konstigt. Eftersom hela branschen är byggd på ett stort antal mer eller mindre osynliga regler som ständigt förändras är det fullt förståeligt att det känns svårt att greppa. Ju...