Influencer Marketing –Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?
Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt.
Kampanjperiod: December 2023
Plattform: Instagram
Content: En reel, ett inlägg + två stories.
Vår kund Piteortens Chark, en matproducent som erbjuder traditionell norrländsk mat med en modern touch vars sortimen inkluderar ett brett utbud av utsökta korvar, smörgåsmat, och framför allt deras stolthet – pitepalten.
I syfte att bredda deras kundkrets och inspirera fler svenskar runt om i landet att upptäcka och våga testa pitepalt, beslutade vi för att Influenser Marketing kändes rätt väg att gå. Vi ville lansera en marknadsföringskampanj i samarbete med en matprofil för ett mer förtroendegivande intryck.
Målet var inte bara att introducera palt till en ny publik, utan även förnya uppfattningen om denna traditionella rätt bland de som redan har den som en del av sin husmanskost. Vi ville alltså utforska nya, kreativa sätt att njuta av palt, bortom de klassiska kombinationerna med smör och lingonsylt.
Vi började med att kontakta några lämpliga influensers som matchade kundens varumärke, målgrupp och potentiella mål med kampanjen. Vår sökning efter en passande partner ledde oss tillslut till Nazuk Turdieva, uppvuxen i Boden, känd för sin vinst i SVT:s “Bäst i köket” 2021 tillsammans med sin familj och hennes senaste triumf som vinnare av “Sveriges mästerkock” 2023.
Nazuk imponerade på oss med sin genuina personlighet och kreativitet, och hade flera roliga idéer för hur man kan tillaga palt på ett nyskapande vis. Det var dessa egenskaper som övertygade oss om att hon var den perfekta ambassadören för att föra Piteortens Charks vision till liv.
Nazuk Turdieva. Bild lånad från boktugg.se Foto: Eva Hildén.
Efter ett möte Frida på Next Level Group och Nazuk kom vi tillsammans fram till att hon ska skapa innehåll i form av en reel där hon lyfter pitepalten med en ny twist som tillbehör i en nyårsrätt, då det låg väldigt bra i tid under december månad. Därefter skulle hon även hålla en tävling med ett inlägg och story för att öka engagemanget ytterligare. Kampanjen skulle hållas på Instagram, där Nazuk har sin följarbas med mycket engagemang.
Analys och Rapportering:
Utfallet på denna kampanj var väldigt positiv och statistiken visade på fina resultat både i spridning och engagemang, vilket överträffade våra initiala förväntningar. Under kampanjens gång noterade vi en betydande ökning i antalet följare och interaktioner på Piteortens Charks sociala medier. Detta var ett tydligt tecken på att vårt val av influencer och innehållsstrategi resonerade väl med målgruppen.
Vårt arbete som en bro mellan Piteortens Chark och Nazuk Turdieva tillsammans med Next Level Group har öppnat dörrar för nya samarbetsmöjligheter. Med tanke på dessa positiva resultat, ser vi fram emot att utforska Influencer Marketing ytterligare och implementera liknande strategier för andra och framtida kunder. Denna kampanj har bevisat potentialen i Influencer Marketing och har gett oss värdefulla insikter för att forma framtida strategier.