Inledning
Det har hänt igen. En av de, inom svensk marknadsföring, mest citerade rapporterna har släppts – Svenskarna och Internet 2023 är här! För alla som sysslar med digital marknadsföring är det omöjligt att missa, då den årliga guldgruvan av relevant nationell data alltid skapar buzz. Vare sig man är intresserad av marknadsföring eller inte så finns det mycket spännande att ta del av i den ca 340 sidor långa rapporten. Vi kommer att dyka in i några delar som vi anser är relevanta för vår bransch, men kan varmt rekommendera rapporten i sin helhet för den nyfikne. Det finns även en kortare version på 18 sidor som sammanfattar helheten, om man inte har tid eller helt enkelt inte går igång på data lika mycket som vi.
Datainsamling
Det finns ett allt större ogillande mot datainsamling och riktade annonser. En utbredd misstro mot riktad reklam gör framtiden oviss, vad gäller snäv målstyrning på digitala plattformar. I kombination med Norges temporära förbud av målstyrning på Meta känns det som att de som förlitar sig alltför mycket på supertajta målgrupper kan behöva tänka om inom en snar framtid. Det finns en generell poäng i det som kan vara bra att ta med sig, då många av förespråkarna för varumärke hävdar att det är bättre att gå brett, då man annars kan missa många potentiella köpare.
Plattformar
Liksom tidigare år ser vi en stor spridning bland plattformarna, beroende på åldersspann. Det är ännu mer relevant än någonsin att köra sin annonsering på flera kanaler, istället för att bara stirra sig blind på den som genererar högst intäkt just nu. Om man kör in sig i ett hörn på Meta kommer man sannolikt tappa successivt, då den yngre generationen inte befinner sig där alls. Inom tio år kommer de sannolikt vara inom många företags målgrupp, och då är det av högsta vikt att man har lagt en grund för varumärket, så att det är möjligt att bli vald. Om ens konkurrenter har varit aktiva på fler plattformar (med bra innehåll) så blir det oerhört svårt att vinna tillbaka den marken, åtminstone inte utan en gigantisk kraftansträngning.
Nyheter
Årets rapport visar tydligt att unga konsumerar sina nyheter allt mer genom alternativa kanaler. Istället för att läsa på Aftonbladet eller DN lyssnar man på när personer man följer sammanfattar och uttrycker sina åsikter om det senaste nytt. Det har förstås implikationer vad gäller filterbubblor och dylikt, men det är även viktigt för oss byråer. De där kunderna som är rädda för att ta steget till en “oseriös” plattform men ändå vill nå sina kunder där de konsumerar nyheter kan inte längre sitta och vara kräsna. Nästa generation är här, och blir mer central för samhället varje dag. Bara för att de sitter och konsumerar sina nyheter genom en influencer på sociala medier betyder det inte att man kan ignorera plattformen och avfärda den som tramsig, för då kommer man falla ur tiden snabbare än Kodak gjorde.
Källa: Svenskarna och Internet 2023, Internetstiftelsen