...
a

Hem

Kundcase

Tjänster

b

Blogg

Om oss

v

Kontakta oss

Maxa din närvaro på sociala medier

av | maj 30, 2024 | Sociala Medier

Vill du få ut det bästa möjliga av din marknadsföringsbudget på sociala medier? Då har du hittat rätt! Här kommer några användbara tips för att lyckas på de plattformar som vi alltid har i jackfickan.

Bygg ett starkt varumärke

Många tror att sociala medier bara handlar om snabba kampanjer och erbjudanden, men tänk långsiktigt istället! Ett starkt och igenkännbart varumärke gör det enklare och billigare att locka kunder över tid. Använd sociala medier för att visa upp ditt företags värderingar, unika säljpunkter och framför allt p e r s o n l i g h e t.

Skapa en långsiktig plan

Hur håller man sig relevant året runt? Skapa ett marknadshjul! Planera era aktiviteter för både organisk publicering och betald marknadsföring så att ni syns hela året. Tänk på att annonsering kan vara dyrare under högtider som jul och Black Friday på grund av ökad konkurrens. Fundera på om det är värt att synas just då, eller om det är smartare att investera när det är lugnare.

Våga testa er fram

Våga experimentera och häng med i svängarna. Sociala medier ändras hela tiden, och det som är trendigt idag kan vara passé imorgon. Testa nya idéer även om inte inläggen blir virala, så bygger varje försök er närvaro och hjälper er hitta rätt stil.

Välj rätt plattform och anpassa innehållet

För att verkligen nå din målgrupp, behöver du veta var de befinner sig och vad de gillar. Välj den plattform som passar bäst för din publik, och anpassa ditt innehåll för att matcha plattformens ton och format. Genom att analysera resultat och testa olika strategier kan ni ständigt förbättra er närvaro.

Att navigera i sociala mediers värld kan vara en utmaning, men med rätt strategier och lite mod att testa nytt kommer du långt. Håll dig uppdaterad, var konsekvent och och glöm inte bort att sociala medier är en plats för dialog – inte bara sändning.

Känner du att sociala medier känns överväldigande och vill lägga din tid på annat? Vårt jobb är att stärka varumärken och maximera marknadsföringsbudgetar och hjälper dig gärna att skapa en effektiv och långsiktig närvaro på de plattformar som funkar bäst för ditt företag.

Vi stöttar dig med allt från strategisk planering till kreativt innehåll så du kan fokusera på annat som är viktigt i din verksamhet.

Hör av dig för mer info eller kom förbi på en kaffe så pratar vi mer.

FÖRFATTARE

Marita Rönnlund

Marita började sin fotografiska resa under gymnasiet och har närmare 10 års erfarenhet som frilansande fotograf.
Tre av våra nyare kunder

Tre av våra nyare kunder

Vi på Picknick Media sysslar med många olika saker. Vi fotar och filmar, vi gör hemsidor och design, vi gör digital annonsering, och vi gör SEO. Listan är lång, och bryter man ned det blir den ännu längre. Beståndsdelarna utgör som alltid en helhet, och för oss består...

Lyft din marknadsföring med livesändningar

Lyft din marknadsföring med livesändningar

Några praktiska tips på hur du kan använda vår livestudio för att boosta din marknadsföring. I den digitala världen är det viktigare än någonsin att sticka ut. Livesändningar är ett kraftfullt verktyg för att förbättra kommunikationen både internt och externt. De ger...

Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing -Den rätta framgångsformeln i digital marknadsföring?Samarbete mellan matprofilen Nazuk Turdieva och Piteortens Chark med fokus på Pitepalt. Kampanjperiod: December 2023 Plattform: Instagram Content: En reel, ett inlägg + två stories. Vår kund...

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

Tre smarta AI-verktyg på jobbet

I en värld där teknik ständigt omformar våra arbetsmetoder, framträder artificiell intelligens (AI) som en banbrytande kraft.Jag spelade nyligen ut TV-spelet Horizon Forbidden West, en uppföljare på Horizon Zero Dawn, som utspelar sig i en postapokalyptisk värld ca...

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

De 4 bästa sätten att vinna kunder under lågkonjunktur

Utmaningar och möjligheter i ekonomiskt svåra tider Vi befinner oss i en tid då Sverige upplever en avsevärd ökning av företagskonkurser, med nivåer som inte varit aktuella sedan slutet av 90-talet. Denna trend påverkar allt från nystartade företag till specifika...

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

De 7 vanligaste frågorna inom digital marknadsföring

När vi är ute och håller föreläsningar och workshops om digital marknadsföring stöter vi ofta på samma frågor. Ibland ställs frågorna på olika sätt, men det går ändå att koka ned det till en kärna på ett antal frågor, som vi nu tänkte lyfta och besvara här!...