Börja annonsera på Google Ads

Google Ads eller gamla AdWords är de annonser som syns antingen högst upp eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.

En av de största fördelarna med Google Ads är att du kan sätta en budget och sedan relativt snabbt vara igång med att synas på sökmotorer. Du kan testa en mängd olika annonser för att se vilka som fungerar bäst. Viktigt att man optimerar månadsvis för att få ut bästa möjliga resultat samt kollar översikt över sin annonsering för att kunna utvärdera resultatet. 

Google tjänar mer pengar om folk klickar på sökordsannonserna än de organiska sökresultaten, därför tar Google Ads upp en större yta i SERP:en på vissa sökningar. Man ska dock komma ihåg att det inte alltid är bäst att synas högst upp. 

Google Ads är ett relativt enkelt verktyg att arbeta i och många företagare, särskilt på mindre nivå, styr sina kampanjer själva. Du kan antingen sätta upp kampanjen själv men för att inte riskera att förlora pengar så kan det vara värt att låta oss titta på det. Sökmotormarknadsföring, Adwords eller Google Ads är alla detsamma men Google Ads är det mest vanliga.

Tre viktiga delar inom sökmotormarknadsföring

1. Sökordsanalys

Först och främst behöver du bestämma vilka sökord du ska satsa på. Genom att göra en sökordsanalys får du insikt om vilka sökord som lockar de besökare du vill nå. Välja ut sökord gör man även i sitt arbete inom sökmotoroptimering. Många klick betyder inte alltid önskat resultat. Det gäller ju att rätt människor klickar och att informationen de möts av stämmer överens med förväntningarna. Om du vill sälja något behöver du lista ut hur du lockar rätt människor vid rätt tidpunkt.

2. Kampanjstruktur

Google Ads är strukturerat i tre lager: konto, kampanjer och annonsgrupper. Att sätta upp en kampanjstruktur är grunden för att lyckas med annonseringen. Den här strukturen är till hjälp för att tänka igenom sökord, innehållet i annonserna kopplat till målgrupp och målsidor för olika annonser. Med en väl uppsatt struktur kan du följa resultat över tid, så se till att strukturen blir rätt från början. Google har själv tydliga riktlinjer om hur du bäst sätter upp din struktur för dina kampanjer

3. Innehåll  

Utifrån sökord och tänkta målgrupper gäller det nu att skriva texter som driver rätt typ av trafik. Det bästa är att ta fram några olika varianter på copy och testa vilket innehåll som ger bäst resultat. Ibland kan meningsbyggnad, små ord eller till och med valet mellan punkt och utropstecken göra skillnad! Google Ads statistik gör att du kan testa vad som funkar bäst för just ditt erbjudande och dina målgrupper.

Google Ads Niclas

Fem anledningar till att annonsera på Google Ads

Du betalar endast vid klick

Med Google Ads betalar du endast när någon klickar på en annons. Det är dock väldigt viktigt att understryka att bara för att någon klickar på annonsen så är det inte säkert personen konverterar till en kund.

Kom igång snabbt

Till skillnad från SEO så går det snabbt att få resultat av Google Ads. Du kan vara uppe på Google samma dag! Det tar däremot några veckor att justera kampanjen så det får en bra ROI.

Syns högst upp

Google gör allt för att fler ska klicka på Google Ads och på vissa sökningar tar Ads upp en stor del av klicken. Man ska dock komma ihåg att det inte alltid är bäst att synas högst upp.

Få detaljerad statistik

 En stor fördel med Google Ads är att du kan spåra precis allt. Exakt vad personer sökt på, konverterat på osv. Det gör det enkelt att optimera för rätt sökfraser som leder till en positiv ROI.

Valfri budget

Det finns ingen begränsning på hur lite eller mycket du kan börja annonsera för. Oavsett om du vill lägga 5000 eller 1 miljon kronor i månad

Kontakta oss

Har du en ide som du vill förverkliga?

Hör av dig eller kom förbi så löser vi resten!

Vi arbetar inom hela spektret av digital marknadsföring. Några av de områden vi arbetar inom är videoproduktion, hemsidor, grafisk formgivning, sociala medier och sökmotoroptimering.

    JOHN WIKSTÉN - Digital Marknadsförare

    DANIEL MELHAG - Digital Producent

    NICLAS BERG - Content Creator