Foto för företag

Företag som lyckas fånga sina läsare behöver personliga foton för att fånga positiv uppmärksamhet. Text i all ära, men ett bra bildmaterial är det som krävs i dagens snabba innehåll-contentflöde. En bild kräver bråkdelen av en sekund för att uppfattas av hjärnan. 

Samtidigt är konkurrensen om uppmärksamheten större än någonsin. För att slå igenom bruset krävs därför kvalité och ett genomtänkt bildmaterial.

Vi har stor erfarenhet av att fotografera brandingbilder för webbsida, tryck, sociala medier etc. Inför sådana företagsfotograferingar så deltar vi gärna med input kring bildmanér, syfte och vad bilderna ska signalera i förhållande till en varumärkesplattform.

Mycket handlar idag och framöver kommer handla om att på ett personligt sätt kommunicera med sin målgrupp och då är bilder på företaget och miljöbilder viktigt i ett sätt att vara mer personlig.

Tillsammans går vi igenom dina önskemål och behov och tar fram en plan. Vilken känsla vill vi få fram och hur ska bilderna användas? Vi går igenom vad som är viktigt med bland annat kläder, färger och ditt företag. Det är en del frågor men slutresultatet blir alltid bättre när vi har en klar bild över läget.

Sedan tar vi fram förslag på hur och var vi ska fotografera, vilket beror på uppdragets art. Vårt mål är att foto ska vara avslappnat och att det naturliga ska komma fram. Efter fotograferingen redigerar vi bilderna och du väljer ut de bilder som du vill använda enligt överenskommelse.

I slutändan handlar det om att du som kund är nöjd med det arbete vi utfört, det är väldigt viktigt för oss. Vi försöker alltid lära oss av våra misstag och förbättra oss.

Exempel på olika fotouppdrag vi haft sedan vi startade upp företaget för drygt två år sedan är Profile Nordic, ERA Revisorer, Kust Hotell, Öbergs Mekaniska och Elon Ljud & Bild.

Några av våra senaste FOTOprojekt hittar du här

AFRY

Öbergs Mekaniska

Att tänka på inför fotosessionen

Plats

Det bästa stället är ofta hos företaget enligt vår erfarenhet. Detta eftersom det finns en närhet till medarbetarna som slipper åka till en annan plats, vilket kostar arbetstid. Det gäller särskilt om det är många personer som ska fotograferas.

Att fotografera företagets medarbetare i studio innebär både fördelar och nackdelar. Fördel är att det blir enhetligt och sparar tid för oss som fotograf dvs ett lägre pris. En nackdel kan vara att det inte är dynamiskt utan kanske tråkigt till och med.

Uttryck

Företagsporträtten spelar ofta större roll än vad man först tänker. För en kund kan något av porträtten vara det första mötet med en företagsrepresentant. Och utifrån porträttet så kommer kunden omdevetet skapa sig en föreställning om personen på bilden.

Undvik klassiska manliga och kvinnliga stereotyper där kvinnor ler och män ser allvarliga ut. Håll det enkelt och komplicera inte till, tänk hellre ”less is enough” än annat.

Klädsel

Vad som är rätt klädsel beror förstås på kontext och i vilka sammanhang bilderna ska användas. Det kan vara rätt bra att sticka ut från den strikta klädkoden ibland. 

Det finns däremot tillfällen då den allmänna klädkoden är att föredra. Det gäller gruppfoton, styrelsefotografering etc. Klara färger, stora mönster eller allmänt avvikande klädsel kommer att dra blickarna till sig. Håll det enkelt och komplicera inte för mycket i processen kring klädsel.

Kontakta oss

Har du en ide som du vill förverkliga?

Hör av dig eller kom förbi så löser vi resten!

Vi arbetar inom hela spektret av digital marknadsföring. Några av de områden vi arbetar inom är videoproduktion, hemsidor, grafisk formgivning, sociala medier och sökmotoroptimering.

JOHN WIKSTÉN - Digital Marknadsförare

DANIEL MELHAG - Digital Producent

NICLAS BERG - Content Creator